Tuesday, August 24, 2010

BERKATNYA RAMADHAN


1. “Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang (umat) sebelum kamu, mudah-mudahan kamu beroleh ketaqwaan” – Al-BAQARAH ( 183 )

2. Tentunya jiwa kita akan dibantu serta lebih mudah didorong memperbanyakkan kebaikan apabila kita berupaya memahami serta menghayati makna ketaqwaan sebenar. Barulah jelas apa yang dicitakan dari natijah akhir ibadah puasa . Ada KPI (Key Performance Indicator) yang boleh dinilai. Justeru mudahlah kita melakukan introspeksi diri. Kalau masih jauh dari matlamat yang disasarkan (goal setting), masih ada peluang lagi untuk kita memperbaikinya.Kita akan terus bermuhasabah sambil menyusun strategi sewajarnya demi meraih apa yang ditargetkan iaitu TAQWA.

3. Barangkali beberapa pendefinisian (pemaknaan) berikut tentang taqwa, dapat melonjakkan keinginan yang kuat serta mencetuskan momentum ketaatan di dalam diri sebagai tanda ubudiyyah (ketundukkan) kita kepada Allah:

a. Saidina Ali Karamallahuwajhah, merangkumkan erti taqwa dalam kombinasi 4 ciri utama seperti berikut:
i. Takutkan Allah
ii. Beramal dengan Al-Quran
iii. Redha dengan pemberian (nikmat) Allah walaupun sedikit
iv. Membuat persiapan (bekalan) untuk hari akhirat

b. Ubai bin Kaab pernah menjelaskan secara analoginya akan makna taqwa ketika ditanyakan Saidina Umar Al-Khattab,. Ubai bin Kaab mengungkapkannya secara mudah melalui pertanyaan balasnya, “Pernahkan anda melalui jalan yang berduri dan bagaimanakah keadaannya seseorang ketika melaluinya”. Lalu Saidina Umar menyatakan, “Tentulah kita akan lebih berhati-hati”. Lantas ujar Ubai bin Kaab, begitulah halnya tentang ciri orang yang bertaqwa. Mereka akan sentiasa bersikap lebih berhati-hati ketika mengharungi ujian serta ranjau kehidupan di dunia ini. Biar hidupnya selamat dari kemurkaan Allah. Dijagakan dirinya supaya tidak terjerumus di dalam perkara yang kesamaran (syubhah), apatah lagi perkara yang diharamkan Allah.

4. Kini kita telah pun mengharungi 15 hari berpuasa di bulan Ramadhan. Setiap kita tentunya dapat merasai rutin harian yang berbeza di bulan Ramadhan, berbanding hari-hari di bulan-bulan selainnya. Masakan tidak, ada sahaja amal-amal soleh yang dilakukan di siang atau malamnya. Senaraikan sahaja rutin kebajikan itu yang dilaksanakan di bulan Ramadhan ini:
- Bangun awal pagi
- Solat tahajud, taubat, hajat, witir/membaca Al-Quran/ berdoa
- Bersahur
- Solat fardhu di awal waktu & dikerjakan secara berjamaah
- Solat dhuha
- Bacaan al-mathurat secara berjamaah di tempat kerja
- Mulakan kerja di tempat kerja dengan penuh bermotivasi
- Tadarrus al-quran
- Bersedeqah
- Berbuka bersama keluarga/jamaah di masjid
- Program menghidupkan malam (solat terawih/bacaan al-Quran/menimba ilmu).
- Bermuamalah sesama manusia dengan penuh kasih sayang
- Makan secara sederhana dan mengamalkan cara pemakanan sunnah
- Banyak berdoa dan lain-lain lagi.

5. Jangankan orang lain, diri sendiri pun akan merasa hairan dengan kemampuan diri di bulan Ramadhan ini. Pastinya itulah sebahagian tanda keberkatan Ramadhan. Setiap diri terasa mudah dan terdorong melakukan ketaatan. Di mana-mana sahaja kita akan tersua dengan kreativiti yang pelbagai untuk mendorong manusia lain ke arah kebaikan. Ada drama untuk mendidik, ada banner untuk menasihat, ada suasana untuk mendorong, ada teman untuk berjamaah, dan ada banyak program lagi untuk membina. Pendek kata macam-macam ada di bulan Ramadhan ini. Namun apakah stamina kebaikan itu akan berlangsungan lagi di bulan-bulan yang lain?. Kenapa dan mengapa?........SELAMAT MEMBURU PAHALA DI BULAN RAMADHAN.

1 comment: