Thursday, July 29, 2010

ANTARA PRINSIP DAN TEKNIKAL


Salam perjuangan.

1. Semestinya perlu ada kejelasan fikrah (pemahaman )tentang apa yang dikatakan prinsip dan bukan prinsip. Tak dapat pula dibayangkan betapa ironisnya sekiranya kedapatan di kalangan pendokong dan pemimpin gerakan Islam, yang masih bercelaru dan keliru untuk memahami dan membezakan antara keduanya itu. Namun bukanlah sesuatu yang mustahil dan mengejutkan kalau masih terjelma para pemimpin yang sedemikian. Implikasinya mereka akan sering mudah ‘melatah’, lalu bertindak menggadai, meminggir, melanggar atau mengenepikan soal-soal yang dikirakan prinsip ini. Sebaliknya yang bukan prinsip pula diangkat, dijulang, diutamakan dan dipertahankan dengan pelbagai alasan bagi mewajarkan tindakan.


2. Elok rasanya kita jelaskan kepada mereka apa yang dianggap prinsip dalam gerakan Islam ini. Biar nampak bezanya antara pejuang Islam dengan pejuang kebatilan, biar jelas antara ketulenan pejuangan dengan kepalsuan pejuangan (munafik). Menurut kamus dewan, prinsip adalah asas atau dasar yang menjadi pokok sesuatu pemikiran, kajian dan tindakan. Kadangkala nya disebutkan dengan istilah woldview, sistem nilai, pandangan alam dan sebagainya. Sementara yang bukan prinsip,jika mahu dianalogikan pada sebatang pokok, boleh sahaja dikatakan rantingan, cabang atau dahannya.

3. Bagi ajaran Islam yang dikatakan prinsip itu adalah soal yang berkaitan dengan dasar-dasar hukum yang ditentukan oleh ajaran Islam, yang berkait dengan suruhan atau larangan secara jelas (iaitu bersandarkan nas atau dalil). Berbeza dengan soal yang bukan prinsip, di mana Islam mewujudkan ruang kepada penganutnya untuk membuat pilihan dalam batas yang dibenarkan, sementara pintu ijtihadnya pula sentiasa terbuka seluasnya sebagai tanda rahmat untuk umat Islam secara khasnya dan umat manusia secara amnya .

4. Apapun bagi PAS, prinsip perjuangannya dinyatakan secara jelas di dalam fasa 3 perlembagaannya iaitu Islam sebagai dasar perjuangannya. Oleh kerana Islam adalah agama Allah dan bukannya bikinan manusia , maka Ia tentunya memiliki serta mewarisi segala ciri kesempurnaan pada ajarannya. Atau dengan kata lain, apabila PAS menjadikan Islam sebagai dasar dan prinsip perjuangannya , sepatutnya upaya memberikan keadilan kepada rakyat, serta upaya melaksanakan amanah kepimpinan adalah lebih baik dan lebih menyakinkan berbanding mana-mana organisasi sekular atau parti asobiyyah qaummiyyah yang lain.

5. Namun persoalannya, mengapa masih wujud kelemahan dan kekurangan PAS di sana-sini?. Samakah PAS dengan UMNO?. Barangkali inilah persoalan utama yang telah diangkat oleh saudara Lokman Nor Adam (teman lama saya & exco pemuda UMNO Malaysia kini) ketika berWacana Perdana “Bolehkah Melayu Bersatu” di Kota Bahru, Kelantan tempohari. Malah nampak ‘kenakalan’ beliau, apabila cuba menggambarkan pula kepada umum bahawa Islam yang menjadi dasar PAS selama ini, sebenarnya adalah retorik dan hanya sekadar instumen (alat) kepada PAS bagi meraih sokongan pengundi semata-mata. Sebab itulah ujarnya wujud pelbagai kelemahan, baik di dalam oraganisasi PAS mahupun kerajaan pimpinan PAS (Kelantan & Kedah). Pada saudara Lokman, PAS seakan turut melakukan atau mengulangi kelemahan yang sama yang pernah dilakukan oleh UMNO sebelumnya. Justeru konklusi ucapannya dirumuskan secara yang sangat simplistik. Nah! terbuktilah bahawa PAS dan UMNO adalah sama. Tetap melakukan kelemahan. Tidak maksum. Satu konklusi yang turut mengelisahkan dan ‘memanaskan punggung’ saya di Indera Kayangan ini.

6. Maka saat sebeginilah dirasakan bahawa pemahaman tentang soal prinsip dan bukan prinsip (teknikal) amat penting. Perlu ada kebijakkan dalam menjiwai dan menilai antara keduanya. Sebagaimana pandangan balas DR MAZA (bekas mufti Perlis) ketika wacana berkenaan, bahawa sememannya wujud perbezaan yang jelas antara kelemahan yang disebabkan prinsip, berbanding kelemahan yang disebabkan oleh teknikal (pelaksanaan). Barang diingatkan bahawa kesempurnaan prinsip adalah bergantung kepada kesempurnaan pencetus ideologi yang diyakini itu. Sementara teknikalnya (pelaksanaannya) pula bergantung kepada kecekapan individu pelaksana yang terlibat.

7. Yakinlah kita bahawa selagi mana sesuatu organisasi itu meletakkan Islam sebagai dasar perjuangannya, pasti organisasi tersebut tidak akan lemah dari segi prinsipnya. Kerana Islam adalah agama Allah dan prinsipnya penuh dengan ciri-ciri kesempurnaan. Barangkali akan nampak kelemahan di sudut pelaksanaannya. Tapi lemahnya itu bukan kerana prinsip yang diamalkan, tapi lemahnya berpunca kelemahan individu pelaksananya sahaja. Begitulah bezanya PAS berbanding UMNO sejak dulu, kini dan selamanya……SEMOGA KITA SENTIASA MEMPERTAHANKAN PRINSIP KITA (ISLAM) DI MANA JUA KITA BERADA BAIK DI DALAM DIRI, KELUARGA, JAMAAH MAHUPUN MASYARAKAT YANG TERCINTA!!.....

No comments:

Post a Comment