Thursday, May 20, 2010

MENJIWAI KEKUATAN YANG TERPINGGIR


SALAM JIHAD
1. Muktamar Dewan Ulama PAS Negeri Perlis kali ke 33 baru sahaja selesai seminggu yang lalu (15 Mei 2010). Antara rumusan pokoknya, ramai yang meletakkan harapan kepada ulama (khususnya ulama-ulama dalam PAS) bagi memimpin ummah ini. Biar selamat hidup kita di dunia dan akhirat. Justeru, di atas pundak para ulamalah akan tergalasnya satu amanah yang sangat besar. Amanah meneruskan perjuangan para nabi dan para rasul. Amanah membimbing ummah ke jalan kebenaran. Amanah memastikan kelangsungan kepimpinan ulama di masa hadapan. Amanah membina fikrah ulama (fikrah syarie) kepada setiap anggota masyarakat. Amanah mendaulatkan sebuah daulah Islamiyyah dan sederetan amanah-amanah yang lainnya lagi ….Nyata sekali, kesemuanya itu mengundang rasa gerun dan bimbang yang berlapis di hati setiap ulama mukhlisin pada hari ini. Takut tak terpikul akan amanah itu. Takut tak tergalas akan beban tugas yang besar dan mencabar itu. Malah lebih jauh mengusarkan, takut tak terjawab akan pertanggungjawaban itu di Yaumul Mahsyar nanti…………UNSURNA YA ALLAH!!!



2. Apapun muktamar kali ini ada juga keunikkannya. Antara uniknya itu, muktamar kali ini telah dirasmikan oleh AJK Dewan Ulama PAS Pusat merangkap Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Pahang, iaitu Ustaz Mokhtar Senik. Beliau adalah antara pimpinan PAS yang saya kagumi satu ketika dulu. (sekarang pun masih begitu, masih segah kagumnya). Banyak juga buku dan bahan penulisannya yang saya jengah dan susuri. Gayanya berceramah pun saya minati. Ceramahnya jelas, bersahaja dan mudah difahami. Hujahnya kemas dan bernas. Terjalin cantik antara mantik dan dalil syarienya. Serak lemak suaranya pula, sudah cukup untuk meruntun setiap audien memberi fokus kepada ucapannya hingga ke akhir. Cuma kali ini penampilannya nampak punya kelainannya. Tubuhnya yang agak ‘montel’ dulunya , kini kelihatan agak menyusut. Tapi saya cukup yakin semangatnya sentiasa membara seperti dulu. Atau mungkin telah pun menyala sejak dulu, kini dan selamanya. Almaklumlah Ustaz Mokhtar Senik agak lama juga ‘berpesantren’ serta di’ tarbiyyah’ di Kem Tahanan ISA, Kemunting beberapa tahun yang lalu (lebih kurang 3 ½ tahun lamanya).


3. Ucapan Ustaz Mokhtar Senik kali ini juga membekas pada hati dan fikiran saya. Ucapannya mengingatkan para muktamirin, tentang sendi-sendi kekuatan tradisi yang dimiliki oleh PAS selama ini. Kekuatan yang sepatutnya dan semestinya dimiliki oleh para ahli dan pimpinannya. Ironisnya, sendi-sendi kekuatan itu pula yang sering dilupakan. Jarang sangat yang mahu memperkatakannya. Apatah lagi hendak dijadikan mauduk aula (fokus utama) perbincangan oleh kebanyakkan para amilin PAS mutakhir ini. Seperti ada rasa malu-malu, kelu lidah dan tiada energi untuk menyebutnya. Mungkin takut terkena pada batang tubuh sendiri.

4. Namun inilah aspek kekuatan yang menjadi asset sebenar kepada PAS sebagai sebuah gerakan Islam sandaran umat. Malahan secara hakikatnya, sampai bila-bila pun musuh tidak akan mampu memilikinya dan tiada upaya menandingi kita dalam aspek-aspek itu. Inilah kekuatan-kekuatan itu:

-Kekuatan hujah (ilmu yang bersandarkan dalil yang benar)
- kekuatan akhlaq
- Kekuatan kerohanian (aqidah dan ibadah)
- Kekuatan Ukhuwwah
- Kekuatan Jihad dan pengorbanan

5. Lantas usaha mengilap secara serius kesemua kekuatan-kekuatan itu akan kita lakukan. Inilah tekad dan asa kita. Biar kita berbeza dengan musuh. Biar akhirnya yang dikejar akan dapat (kuasa politik) dan yang dikendung tak berciciran (kekuatan peribadi sebenar).
SELAMAT BERJUANG……….SIIRU ‘ALA BARAKATILLAH.

No comments:

Post a Comment