Monday, May 3, 2010

PEMBURU AL-HIKMAH


SALAM PERJUANGAN.

1. Hari ni saya tergerak untuk berkongsi rasa tak berpuas hati segelintir manusia. Antara rasa yang bergetar di dalam diri mereka:

SATU

“ Tak syarie sepenuhnya pun filem tu!. Kenapa pula ustaz-ustaz yang anjurkan tayangannya?. Apa istimewanya filem tu, sedangkan ada seorang pelakonnya yang tak tutup aurat?. Dunia memang di akhir zaman, ulama pun menyokong mungkar”,

Keluhan ini adalah keluhan segelintir kecil penonton filem KCB (Ketika Cinta Bertasbih 1 & 2) yang dilancarkan oleh teman-teman AJK Dewan Ulama PAS Perlis baru-baru ni.

Cuma tanya saya sendirian: Bagaimana pula dengan berpuluh lagi pelakon KCB yang bertudung?. Bagaimana pula jalan penceritaan dan dialog-dialognya yang mendidik umat tentang agamanya?. Nilaian saya… KCB cukup baik malah jika ada lagi filem yang lebih baik, kami pasti akan lebih menyokongnya.

DUA

a. Ketika sedang bersarapan di warong kopi As-Saggoff, saya terbaca satu risalah. Antara yang disentuh adalah …….


“cara mudah untuk kenali golongan yang diredhai kaum Yahudi, dan Nasrani adalah golongan ini menyokong sistem ciptaan Yahudi-Kristian, seperti sistem demokrasi berpelembagaan, dan sistem ekonomi kaitalis. Sementara gerakan Islam yang menerima sistem demokrasi ini mesti ditolak kerana mereka telah mengimani sistem tersebut, dan bermaksud mereka telah diredhai oleh Yahudi dan Nasrani. “-

Ini adalah antara inti kandungan dari risalah mingguan terbaru Hizbur Tahrir untuk menolak wasilah PAS menyertai plihanraya di Malaysia.

Cuma tanya saya sendirian: Rugikah Islam apabila gerakan Islam PAS terlibat dalam pilihanraya?. Rugikah Islam apabila Tok guru memanfaatkan kedudukannya sebagai MB di Kelantan, contohnya (iaitu hasil kemenangan dalam pilihanraya melalui sistem demokrasi), untuk haramkan arak, untuk menghalang pergaulan bebas, untuk mendidik rakyat bersolat, dan bermacam lagi amar maaruf nahi mungkar yang dilaksanakan.

2. Mungkinkah keluhan ini mengambarkan kebiasaan sikap manusia… yang sering menghijab segunung kebaikan, hanya kerana sekelumit kesalahan/keburukan. Justeru adilkah kita untuk menolak segala kebaikkan, hanya kerana satu keburukan?. Rasionalkah kita untuk menutup segala ruang dan peluang (untuk berdakwah secara kreatif) demi memenangkan Islam?. Dan bijakkah kita sekiranya enggan memanfaatkan kelemahan musuh (walaupun melalui sistem kufur) yang akhirnya bakal menonjolkan segala kebaikan. kelebihan dan kehebatan Islam.



3. Pastinya pesanan Rasulluah tidak akan kita lupa bahawa “Hikmah itu adalah barang yang hilang dari orang-orang mukmin. Maka kutiplah ia di mana sahaja kamu menjumpainya” (mafhum hadis).. ……

4. Semoga Allah membantu kita menjadi pemburu segala kebaikkan (hikmah) itu…..AMEEN.

No comments:

Post a Comment