Wednesday, June 2, 2010

APUNGAN DARI MISI FLOTILA PALESTINA


SALAM JIHAD.

1. Hanya jiwa sekejam Yahudi zionis sahaja yang boleh mengiyakan dan membenarkan tindakan komando tentera laut Israel ke atas delegasi misi flotila Palestine baru-baru ini.Khabarnya, tentera Israel dengan sengaja telah membuat membuat provokosi awal serta mencetuskan suasana panik, dengan melepaskan tembakan ke arah aktivis flotila Palestine yang berada di dalam kapal Mavi Marvara. Tindakan provokasi itu akhirnya telah mencetuskan reaksi spontan dari para aktiviis bagi mempertahankan diri masing-masing. Ini termasuklah tindakan mereka memukul tentera Israel dengan kayu dan belantan. Namun itulah yang dinantikan oleh tentera Israel bagi ‘menghalalkan’ hamburan peluru hidup berikutnya. Akibatnya sekurang-kurangnya 19 orang aktivis terbunuh/syahid, manakala lebih 60 orang mengalami kecederaan parah.


2. Majoriti umat dan negara di seluruh dunia terkejut dan marah dengan tindakan ganas tentera Israel itu. Demonstrasi menzahirkan api kemarahan berlaku di mana-mana. Terutamanya di negara-negara umat Islam. Nampak jelas kemarahan rakyatnya. Namun pemimpin negaranya?. Tak jelas dan ketara amarahnya. Masih mahu berlembut, dan berlapik dalam kata-kata. Ketara sangat kegerunan dalam diri pemimpin boneka ini. Kemuliaan apakah sebenarnya yang mereka cari?. Ketika Islam dan umatnya diinjak sebegini pun, masih bertagak untuk bingkas membela?. Justeru hairankah kita kalau isyarat kemarahan umat Islam hatta dunia itu gagal membekas kepada negara haram Israel itu.


3. Namun doa kita, semoga tindakan menzahirkan amarah dari negara dan masyarakat seluruh dunia atas isu ini, akan menjadi batu loncatan buat solidariti umat dunia seterusnya.Apatah lagi isu Palestine adalah isu yang merentas sempadan agama, negara dan bangsa. Biar mereka bingkas mempertahankan keadilan, hak dan keamanan di mana-mana inci dunia. Biar mereka ada keberanian dan kesediaan untuk memberikan ‘didikan’ kepada negara haram Israel, yang kejam dan ganas itu. Kerana tidak mustahil nantinya, negara lain juga akan seperti Palestin. Justeru negara haram Israel itu wajar menerima siri-siri tindakan atau hukuman yang membekas daripada negara dan masyarakat dunia. Biar negara haram itu pula merasai betapa peritnya mengalami pemboikotan produk, penamatan hubungan diplomatic, tindakan ketenteraan, sekatan ekonomi dan sebagainya. Tapi bilakah itu terjadi?, kalau masih banyak negara yang masih menikus dan tidak punya keberanian. Sekurang-kurangnya milikilah keberanian seperti Turki. Berani membuka jalan untuk menyalurkan bantuan kepada rakyat Palestine.


4. Misi bantuan kemanusiaan flotilla palestina, telah mengapungkan beberapa perkara untuk dilihat. Lihatlah akan kebiadapan Israel melakukan apa saja walaupun melanggar undang-undang antarabangsa dan hak asasi manusia. Lihatlah pula betapa menikusnya pemimpin-peminpin dunia untuk bersuara bagi mengutuk tindakan ganas Israel itu. Lihatlah dimanakah pembelaan sewajarnya daripada pemimpin-peminpin negara umat Islam. Lihatlah akan kesungguhan Israel untuk mendera dan menzalimi rakyat Palestine, hinggakan bantuan berbentuk, makanan, ubat-ubatan dan bahan binaan disekat dan dihalang. Lihatlah betapa lemahnya kesatuan negara dan umat Islam berbanding kesatuan kuffar….lihatlah dengan penuh keinsafan dan keimanan untuk kita mengorak langkah perjuangan seterusnya……

2 comments:

  1. Assalammualaikum,

    Akhi Fakhrul, bila nak turun Sungai Ramal?

    ReplyDelete
  2. Assalamulaikum..dok tungu2 tajuk baru x kluaq2, jgn hangat2..demi perjuangan kuatkan azammu

    ReplyDelete