Tuesday, April 13, 2010

CELIK ICT TAPI BUTA IT


Salam.

Baru-baru ni ada seorang sahabat yang juga AJK PIBG di SRI Al-Furqan bertanyakan tentang meja computer yang terkumpul di balai Islam. Meja computer itu sebenarnya disumbangkan sebuah syarikat untuk sekolah-sekolah PAS di negeri Perlis ni. Isu pokok yang ditanya sahabat tadi bukannya berkaitan meja tu sangat, tapi pokok pertanyaan sebenarnya, bilakah SRI Al-Furqan nak beli computer baru untuk kegunaan para pelajar. Sewajarnya biarlah bilangan komputer yang akan dibeli itu sejumlah bilangan meja yang disumbangkan itu. 8 unit kesemuanya.

Saya mencongak sendirian….bukan pada jumlah kuantitinya, tapi yang lebih mendasar adalah jumlah kos yang akan dibelanjakan, dan dari mana sumbernya???.

Bila direnungkan mungkin ini satu daripada penangan era ICT (infomation, communnication technology) sekarang ini. Zaman di mana dikatakan segala urusan menjadi mudah dan pantas. Zaman maklumat diperolehi hanya di hujung jari. Zaman di mana berhubungan dengan seseorang di hujung dunia mana sekalipun, seperti berada di hadapan mata. Sehinggakan semua orang tak mahu dan tak boleh ketinggalan. Biar semua orang mahir ICT. Peruntukkan besar mesti diberikan. Program demi program mesti disusun. Yang penting pastikan semua orang mesti celik ICT… ….

Begitulah hebatnya penangan ICT ini. Namun kehebatannya tak merata kerana bagi si miskin di Tok Keling, atau si penoreh di Baling, masih terasa sukar untuk merasainya. Bukan tak ingin tapi tak mampu. Malahan segelintirnya memang tak mahu pun (tak tergadai aqidah pun kalau tak mahu) kerana ada perkara lain yang perlu diutamakan, makan minum keluarga seharian , belanja dan yuran persekolahan anak-anak, dan lain-lain lagi yang lebih mendesak.

Biarpun begitu ICT tetap diakui menyenangkan (tugasan) walaupun tidak menenangkan (jiwa). Kerana yang menenangkan bukan ICT tapi IT (iman dan taqwa).
Cuma bezanya kali ini si miskin di Afrika pun turut berpeluang menikmatinya (IT), apatah lagi Pakcik Mail di Jejawi Hutan Buloh (sekadar pinggiran Kangar sahaja). Tanpa ada 2 derajat. Baik kaya ataupun miskin, putih ataupun hitam, melayu ataupun negro, tuan ataupun hamba, rakyat ataupun raja, semuanya berpeluang menikmati IT ini.

Hakikatnya dengan IT inilah kita akan dimuliakan dan dikurniakan ketenangan hakiki oleh Allah (di dalam syurga), berbanding ICT yang belum tentu menenangkan walaupun menyenangkan tugas kita seharian. Pasti lebih beruntunglah kita kalau peruntukan sehebat ICT turut diberikan untuk bangunkan IT (iman & taqwa), agar selamat di akhirat nanti……Amin.

No comments:

Post a Comment