Sunday, April 11, 2010

WAAH........SABARNYA SANG RIMAU !!


SALAM. Hari ini saya berkongsi cerita tentang kesabaran sang harimau dan kebodohan si kambing gurun kepada anak-anak pelajar saya di Al-Furqan. Memang begitulah setiap perhimpunan pagi isnin, pening jugak kepala dibuatnya memikirkan bahan yang nak dikongsi dengan anak-anak kesayangan di SRI Al-furqan ni. Tapi pagi ni entah kenapa terlintas pulak cite sang rimau ni di kepala ana. Bagus juga difikirkan apabila dapat berkongsi cite ni.

Apapun memang nampak jelas pagi ni, anak-anak memang tak sabar nak dengar cite harimau dan kambing gurun ni. Anak-anak katakan......Ana pun jadi bersemangat dengan 'body languange' anak-anak yang ditunjukkan tu.

Ceritanya hanya berkisar tentang si kambing gurun yang terus melarikan diri mendaki bukit berbatu setelah di kejar oleh si harimau. Si kambing gurun menggunakan segala kelebihan mendaki yang ada untuk selamatkan diri. Tinggallah si harimau menunggu tercunggap-cunggap di kaki bukit dek keletihan. Saiz harimau yang besar dan berat badannya yang agak 'obes'itu, tentu saja menambah beban dan menyukarkannya bergerak. Sang harimau pastinya lekas diundang kepayahan tatkala mendaki.

Ringkas ceritanya, walaupun begitu situasinya, sang harimau tetap sabar menunggu di kaki bukit, walaupun semalaman berembun, namun dirinya tetap menaruh harap. Doanya mungkin, rezekinya benar-benar akan datang mengolek kali ini.

Menjelang pagi keesokkan harinya, seperti biasa dengan langkah cermat dan berhati-hati, si kambing mengintai ke bawa, dan sekali lagi melihat ke arah harimau di kaki bukit. Masa terus berlalu, tapi tika ini, yang dapat dilihat bukan sahaja harimau yang sabar menunggu, tapi bayangan si kambing turut kelihatan. Malah semakin lama semakin membesar pula bayangan tadi. Si kambing gurun dengan rasa puas dan berbangga menyangka kali ini tuahnya memang telah disuratkan, automatik kekuatan dirinya dirasa seakan bertambah, seiring dengan saiz bayangannya yang semakin membesar. Lantas apabila saiz bayangan sudah semakin besar hingga melebihi saiz harimau, si kambing dengan segala kebodohan dirinya mulai turun ke kaki bukit untuk mendekati sang harimau.

Fikirnya kali ini tentu sang harimau dapat saja ditewaskan dengan mudah. Tapi jangkaannya ternyata meleset, dan akhirnya harimau dengan mudah saja membahamnya. Kehairanan seharian si harimau, mungkin fikirnya, kenapa begitu mudah rezekinya pada hari itu....mungkin antara jawabnya SIKAP BODOH, PERASAN DIRI si kambing gurun itulah, antara yang melorongnya. JUSTERU PESAN SAYA KEPADA ANAK-ANAK SAYA , BERFIKIR DAN BERZIKIRLAH.....

No comments:

Post a Comment