Tuesday, April 13, 2010

HERO YANG ZERO


Salam.

Terpandang wajah anak-anak di SRI Al-Furqan, kekadang terimbau kembali di zaman kanak-kanak yang dilalui. Masa bermain dengan rakan sebayalah waktu yang cukup mengembirakan. Sebut saja jenis permainannya, polis sentry?, caplong?, aci sembunyi?, jengket-jengket?, dan berbagai lagi, pasti mengundang keseronokan pada jiwa kami anak-anak kecil ketika itu. Ye tak ye jugak nama pun bermain, tak kan nak bersedih pulak?.

Tapi kalau ada sahaja ‘games’ kampong ketika itu yang libatkan kumpulan jahat dan kumpulan baik, maka berebutlah kawan-kawan nak dipilih mengganggotai kumpulan yang baik. Mana tidaknya, terpilih jadi ahli geng baik, maka berpeluanglah ahli kumpulan tersebut untuk ‘imagine’ apa sahaja watak hero yang pernah ditontoninya.

Superman?, Ultraman? Zorro?, six million dollar man?, atau apa sahaja, semuanya ‘bisa’.


Kalau sekarang ni mungkin senarai pilihannya lebih berjela. Boleh jadi Increadible man, x-man, iron man, spiderman, super natural man, imposible man, invisible man dan lain-lain ‘man’ lagi. Tak kira berspenda ataupun tidak, janji hero.

Sebabnya mudah, kerana setiap hero ada kelebihan, kekuatan, dan keistimewaannya yang tersendiri. Malah skill tempur dan teknik mengalahkan musuhnya pun unik dan mengagumkan. Tapi yang lebih penting kejayaannya menumbangkan musuh di akhir cerita. Jadi harapan untuk menang ‘games’ pada masa itu akan lebih cerah, secerah pewarna. Rupanya berjiwa optimistik jugalah kami ketika itu, walaupun masih di usia muda.

Tapi sayangnya pemahaman makna istilah hero pada diri kami hanya sekadar itu sahajalah. Hero yang hanya difahami dalam maksud yang sempit, cuma seorang yang hebat bertempur dan akhirnya menewaskan musuh di akhir ceritanya.

Malang difikirkan kerana tak ramai pula ibubapa yang ingatkan anak-anak kecil ketika itu, bahawa hero-hero kami itu sebenarnya ‘zero’ sahaja. Hero yang zero (kosong) imannya kepada Allah, zero (kosong) amal solehnya, zero (kosong) akhlaq Islamnya dan zero (kosong) pula pegangan agamanya.

Mungkinkah ini indoktrinasi musuh-musuh Islam kepada genarasi muda Islam?. Supaya akhirnya ‘super hero’ sebenar umat Islam iaitu Rasulullah, tidak terpahat di dalam jiwa serta ingatan anak-anak muslim. Kerana musuh-musuh Islam sudah memikirkan, :

- Mana mungkin Rasullah dibiarkan menjadi idola dan uswah hasanah kepada
generasi muda
- Mana mungkin Rasullullah diangkat sebagai super hero umat kerana kejayaannya
merubah musuh yang berjiwa haiwan kepada iman, yang jahiliyah kepada Islam,
yang bermusuhan kepada kasih saying, serta yang zalim kepada penegak
keadilan,

Justeru usaha musuh adalah lupakan dan hilangkan ‘super hero’ sebenar umat itu dari dada setiap muslim. Namun bagi kita Rasulullah tetap adalah super hero sebenar umat Islam ini kerana jasanya yang sangat luarbiasa kepada kita.

Malah peranan kita sekurang-kurangnya menjadi hero kepada anak-anak didik kita iaitu HERO YANG TIDAK ZERO IMAN DAN AKHLAQNYA. Aminnn…….

No comments:

Post a Comment