Tuesday, April 20, 2010

PROAKTIF DALAM MENILAI KPI SEBENAR


SALAM PERJUANGAN.

1. Semua ibubapa sangat mengharapkan kejayaan bagi anak-anak mereka. Tapi kejayaan yang bagaimana?. Bagi ibubapa yang berjiwa agama, KPInya berbeza dari ibubapa yang biasa. Ibubapa biasa sekadar mahukan anaknya pintar dan berjaya di dalam akademiknya. Namun bagi yang berjiwa agama, impiannya lebih. Mahu menjadikan anaknya, anak yang pintar lagi soleh. Tidak sekadar mencipta dan melakar kejayaan di dunia malahan yang lebih utama di akhirat.

2. Naluri keibubapaan juga turut mendambakan sesuatu yang terbaik untuk anak mereka. Hatta dalam soal memilih sekolah untuk anak mereka, pun begitu juga. Ada banyak pertimbangan dan kriteria yang akan dipertimbangkan serta diambil kira. Baik tentang sistem pengajiannya, kualiti guru, kualiti pelajar, suasana pembelajaran, tahap keselamatan dan penjagaan, tahap disiplin pelajar, prestasi dan pencapaian akademik, aktiviti dan pengisian program, kemudahan infrastruktur dan sebagainya. Semuanya akan dinilai satu persatu kerana ia bakal menentukan dan melibatkan masa depan anak mereka yang disayangi.

3. Lalu bagaimana statusnya di sekolah-sekolah agama (SAR terutamanya), sekiranya kriteria-kriteria itu yang dinilai?. Memuaskah atau tidak?. Barangkali secara keseluruhannya di tahap sederhana. Tapi pokok perbincangan utama di sini adalah keadaan manusianya (pelajarnya). Berjayakah sistem pendidikan di sekolah agama menjadikan mereka berjaya ?. Paling minima standard KPInya adalah baik akhlaqnya.

4. Jika diamati secara jujur, sepatutnya para pelajar di sekolah agama lebih mudah menjadi baik akhlaqnya (soleh) kerana keseluruhan sistem pendidikannya memang menjurus ke arah itu. Sentiasa menanamkan kefahaman dan jiwa beragama (ilmu dan amal). Namun kenapa masih ada yang bermasalah?. Di mana silapnya?.

5. Mungkinkah kriteria-kriteria lainnya belum diintergrasikan secara bersungguh dan sebaiknya oleh pentadbirnya?. Ataukah kita lebih selesa untuk berkata …

“Mustahil akan wujud sekolah yang sempurna. Namakan apa sahaja cirinya, kluster? bestari? integrasi ? atau berprestasi tinggi?, tentu wujud juga kekurangannya seperti sekolah kita!!”…

6. Kalau begitu, KITA BELUM MENUNAIKAN AMANAH ALLAH SEBAIKNYA… AMPUNI KAMI YA ALLAH!!!!

No comments:

Post a Comment