Sunday, April 18, 2010

PELAJARI HIDUP DARI HIDUPAN

1. Katak adalah antara spesies hidupan ciptaan Allah. Cuma kebelakangan ini, populariti namanya agak lebih jika mahu dibandingkan dengan lain-lain haiwan. Popular kerana namanya disebut seiring dengan tindakan MELOMPAT (keluar parti) ahli-ahli politik kebelakangan ini.. Namun lompatan sikatak ‘politik’ bukanlah seperti lompatan si katak biasa, kerana ia punya impak yang lebih besar. Malah ketika tulisan ini ditulis pun masih ada tokoh yang melompat. Khabarnya Dr Halili (Bendahari PKR Hulu Selangor). Melompat ke parti UMNO.


2. ‘Katak-katak politik’ ini statusnya memang bahaya. Dek kerana lompatan’nya’ lah , telah tumbang kerajaan PR di Perak. Mencemaskan situasi politik di Pulau Pinang dan terkini mencetuskan gugatan kecil buat kerajaan pimpinan Ustaz Azizan di Kedah. Apapun skill lompatan si katak politik ini, mengundang pujian ataupun kejian, yang jelas ia cukup menggelisahkan ahli-ahli politik hatta rakyat di Malaysia.

3. Tinggalkan cerita katak-katak politik itu…..jom kita bercerita tentang semut pula Cerita yang lebih menenangkan bagi saya, berbanding cerita ‘katak-katak politik’ yang merimaskan tadi. Kerana apabila bercerita tentang semut kita akan ketemu dengan fakta-fakta menarik tentang semut dan kehebatan tuhan. Antara yang boleh dikongsi:

a. Setiap 700 juta semut yang dilahirkan, hanya ada 40 kelahiran bagi manusia. Makanya jumlah semut lebih ramai daripada manusia.
b. Sebuah keluarga semut mempunyai berjuta-juta semut, berbanding 4-5 orang dalam sebuah keluarga manusia.
c. Tidak pernah berlaku pergaduhan, dan kondisi kecamukan di dalam masyarakat semut.
d. Semut sangat mengenali antara satu sama lain,
e. Semut sentiasa saling bertegur sapa
f. Semut adalah haiwan yang sentiasa bekerja secara kolektif (berjamaah) dan tidak mementingkan diri sendiri.
g. Semut sentiasa bekerja mengikut pengkhususan tugas yang telah ditentukan.
h. Semut tidak pula berasa bosan atau jemu dengan tugas yang diberikan
i. Semut semut sentiasa bersedia untuk berkorban .
j. Agihan tugas semut pula berbeza-beza megikut jenisnya:
- Ratu dan semut jantan (berperanan untuk mengekalkan spesies)
- Semut askar (memelihara keluarga, serta menjaga keselamatan
Sarang)
- Semut pekerja (kebanyakannya semut betina yang mandul yang bertugas menjaga ratu, menjaga dan memberi makan anak-anak yang dilahirkan).



4. Didikan Allah melalui perlakuan hebat pada semut seperti kemahiran bekerja, pengorbanan semulajadi, serta kebijaksanaannya menguruskan koloninya (kerajaan dan rakyatnya), jika ditekuni amat menakjubkan dan mesti dicontohi oleh manusia. Kehebatan yang bukan kebetulan tetapi hasil lorongan (ilham) dan dorongan (hidayah) Allah. Terfikirkah kita??.

5. Konklusinya……Allah seakan mahu manusia memerhati dan mempelajari ilmu pengurusan masyarakat daripada semut. Biar akhirnya masyarakatnya rajin seperti semut, biar kehidupannya aman seperti semut, biar subur budaya hormat-menghormati seperti semut, biar jihad dan semangat berkorbannya sehebat semut, dan segala kebaikkannya lagi…….sebagai tanda kasih-sayang dan anugerah Allah yang tidak terhingga buat manusia.

6. Apapun perbezaan antara katak dan semut, namun masih ada persamaannya, iaitu kedua-duanya adalah antara guru hidupan bagi sebuah kehidupan (manusia).

SUBHANALLAH…

No comments:

Post a Comment