Thursday, April 15, 2010

GOOD GOVERNANCE


Salam Ukhuwwah.

1. Majlis pengumuman calon PKR di dalam pilihanraya kecil Hulu Langat, beberapa hari yang lalu, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertegaskan betapa komitmen Pakatan Rakyat untuk melaksanakan dasar (tatasusila) pemerintahan yang baik (good governance), terutamanya di negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat.

2. Kalau difahami daripada definisi ‘good governance’ itu, seperti yang diungkapkan oleh sebahagian sarjana sebagai “ is a term to describe how public institutions conduct public affair in order to guarantee the realization of human right”, kita lekas memahami bahawa maksud dasar pemerintahan yang baik itu (good governance) itu adalah keupayaan mengelakkan rasuah (korupsi) dan salah guna kuasa demi mengutamakan kepentingan dan hak rakyat di dalam pemerintahan.

3. Jom kita susuri antara ciri-ciri utama ‘good governance’ ini, antaranya:

a. Penglibatan aktif
b. Menegakkan hukum (undang-undang)
c. Transparensi (ketelusan)
d. Responsif (kepantasan bertindak)
e. Pemuafakatan
f. Keadilan
g. Efektif (keberkesanan)
h. Ekonomis (kemakmuran)
i. Akauntabiliti (pertangungjawaban)

4. Bayangkan kesannya cukup besar jika dasar (tatasusila) ini diiimplimentasikan dalam pemerintahan negara. Kebaikannya akan lekas merata, antaranya keupayaan meminimakan indeks rasuah (korupsi) negara, pandangan kelompok minoriti akan diwakili, serta pandangan golongan marhein (lemah) turut didengari dan diambil kira dalam setiap keputusan yang diambil (process of decision making).

5. Etika ‘good governance’ ini tidak hanya sesuai bagi sebuah negara, malahan bagi badan korporat atau biasa, antarabangsa atau national, organisasi kecil atau besar, boleh membudayakannya. Bagi saya kalau nak diterapkan dalam modul pembangunan insan (human capital) sekalipun, tidak salah. Biar banyak elemen dan nilai-nilai positif bersarang di dalam diri. Cuma diadaptasi lagi dengan adab dan akhlaq agama. Akhirnya kehebatan muslim benar-benar terasa, sekaligus kehebatan Islam juga terjelma.

6. Mungkinkah SRI Al-Furqan boleh aplikasikan?. Walaupun masih jauh untuk menjadi sempurna, setidak-tidaknya langkah awal menuju kesempurnaan telah dimulakan…. SIRU ‘ALA BARAKATILLAH.

No comments:

Post a Comment