Wednesday, April 14, 2010

MENGHARAPKAN 'INSANIATUL INSAN DI DADA UMAT


Salam perjuangan.

Sebenarnya sejak sebulan yang lalu, saya dan beberapa orang teman telah mengerakkan usaha di negeri Perlis bagi menjayakan kempen membantu rakyat Palestine yang ditindas dan dizalimi. Bezanya kali ini, kami bergerak atas nama Kempen Talian Hayat Palestine (Lifeline Palestine). Kami turut berjaya menemukan rakan-rakan ngo yang lain dan seterusnya berbincang secara serius untuk menjayakan misi kempen tersebut.

Alhamdulillah sekitar 30 ngo telah dilibatkan dan semuanya memberikan kerjasama yang memuaskan. Tentu sekali bagi saya, ini adalah antara catatan pengalaman peribadi yang unik untuk diabadikan. Masakan tidak, walaupun kami berbeza nama dan jenama, tapi semuanya bertekad bagi menjayakan satu misi dan satu matlamat yang dipersetujui iaitu
“ masalah Palestine mesti didahulukan, dan rakyatnya diselamatkan”.

Mungkin kerana kali ini isunya bersifat:
- merentas kepartaian dan kenegerian,
- menjangkau persempadanan negara serta bangsa,
- malah melepasi perbezaan warna kulit hatta agama.

Justeru isu besar yang diangkat dan ditonjolkan adalah isu kemanusiaan yang telah lama dipinggir serta dikuburkan. Hinggakan tidak mampu lagi bagi manusia waras lagi bertamaddun, untuk mengiya dan merestui tindakan zalim, ganas dan kebinatangan, tentera Israel itu ke atas rakyat Palestine. Cuma mereka yang durjana, serta berjiwa haiwani sahaja bersama mereka. (Israel).

Alhamdulillah, rakan-rakan guru di SRI Al-Furqan juga turut berkongsi penderitaan dan kesedihan umat di Palestine. Mereka turut menyelami jiwa, dan perasaan rakyat di sana. Terutamanya setelah mengikuti tanyangan khas bertemakan “PENDERITAAN SAUDARA KITA DI PALESTINE” pada pagi Selasa yang lalu.

Tayangannya walaupun ringkas tapi mesejnya jelas dan mudah dihayati. Natijahnya hari ini, seluruh warga pendidik Al-Furqan termasuk anak-anak pelajar, turut berinfak dan terus berinfak (minima sehari 10 sen/ RM1 selama 20 hari) untuk rakyat Palestine. Jiwa kami benar-benar tersentuh.




Saya pula tentunya tidak lupa untuk mengingatkan mereka, bahawa kalau hari ini kita membantu dan berdoa, insyaallah hari esok, giliran pula kita akan dibantu dan didoakan.

Cuma soalnya, jika demikianlah jernihnya hati anak-anak kita , anda pula bagaimana???
Masih adakah lagi jiwa kemanusiaan manusia (insaniatul insan) di dada?. Lalu apa tindakannya?. Sudahkah anda berdoa?. ….sudahkah anda berderma?.........sudahkah anda zahirkan rasa simpati? Atau sudahkah anda berjihad?.....IAITU KERANA ALLAH UNTUK RAKYAT PALESTINE. Kalau sudah, maka beruntunglah wahai diri kerana jiwa ‘insaniatul insan’ (kemanusiaan manusia) masih engkau miliki…..

Akhirnya terima kasih kepada akhi Firdaus (PK saya yang paling montel) kerana banyak membantu dalam menyiapkan slot-slot tayangan, berkisarkan kesengsaraan rakyat Palestine. Demikian rakan-rakan guru yang lain. Terima kasih semuanya. VIVA PALESTINA!!!!

2 comments: